Dacapo Hi-Fi, ny med hjelp fra PS Press Reklame
Hifi-butikken Dacapo hadde vært nærmest uforandret siden starten i 1989, men i høst har den gjennomgått en fullstendig fornyelse. Ny produksjonsteknologi har gjort det mulig for PS Press Reklame å utforme alt av interiør og dekor skreddersydd for butikken i Moss sentrum.
En totalforandret bransje
Mye er endret i musikkbransjen siden Jørgen Gustavsen åpnet hifi-butikken Dacapo i 1989. Til tross for bransjens omveltninger, har Dacapo holdt stand og hatt som mål å tilby høy kunnskap og ledende lydteknologi til en kundegruppe som gjerne velger platespiller og vinyl fremfor nettbaserte strømmetjenester. Høstens store interiørprosjekt har vært et samarbeid mellom Dacapo Hi-Fi, produksjonsbedriften PS Press Reklame, reklamebyrået Texas og Canon.
En viktig målsetting med dette prosjektet har vært å vise hvordan ny teknologi for trykking på ulike materialer, inkludert teknologi for automatisk fresing og skjæring rett fra digitale filer, kan skape unike sluttresultater på en kostnadseffektiv måte. Hos Dacapo er det blant annet benyttet Valchromat-plater og lydabsorberende materialer, plexiglass og finér, hvor det er printet med høykvalitets inkjet-teknologi direkte på materialene før utskjæring, og hvor fresing er utført på et automatisk skjærebord med robot. PS Press Reklame har ikke bare gjennomført produksjonen, men har også vært ansvarlig for alt fra teknisk tegning til materialinnkjøp og montering. Trygve Walle hos PS Press Reklame er ikke i tvil om at prosjektet har løftet PS Press Reklame til et nytt nivå, der de er rustet for flere oppgaver av samme kaliber.
Ny design, nye materialer
– Dacapo Hi-Fi er blitt et signalprosjekt for oss. Gjennom hele prosjektet har vi presset oss og beveget oss langt vekk fra komfortsonen vi vanligvis befinner oss i. Det har gitt oss et erfaringsgrunnlag å bygge videre på. Områder som konstruksjonsdesign og materialvalg krever kunnskap, og det er kostbart å gjøre feil. Ved montering er det krise om de ulike delene ikke passer sammen, utdyper Trygve Walle. Han forteller at de bestilte Valchromat-plater i ulike grunnfarger, og at Arizona-plotteren og Zünd-skjære- og fresebordet fra Canon var i produksjon nærmest døgnkontinuerlig den siste perioden frem mot åpningen rett før jul.
– Canons teknologi kan printe direkte med høy kvalitet og lysbestandighet på så godt som alle materialer med tykkelse opp til 5 cm. I dette prosjektet har vi produsert alle hyller, reoler, skap, disk med kontorpult, smådetaljer, vindusdekor, til og med gavekortene, med denne teknologien, og alt er skåret ut med ekstrem nøyaktighet på skjærebordet. Samarbeidet med Texas og Canon har fungert utmerket, og resultatet er at Dacapo i Moss er en enestående butikk i sitt slag. Utvilsomt har prosjektet gitt oss alle et erfaringsgrunnlag som vil komme godt med i nye og større designprosjekter, sier Trygve Walle hos PS Press Reklame.
Ønsker å snu utviklingen
– Dacapo selger hifi-utstyr av høyeste kvalitet, men lokalene sto ikke i forhold til den opplevelsen kundene forventer når de skal investere i hifi-utstyr fra øverste hylle. Eksempelvis var vindusflatene dekket med ulike budskap, og butikken kunne fremstå som både innadvent og utilgjengelig. En rundspørring i sentrum avdekket at kun de færreste kjente til at det fantes en dedikert hifi-butikk i byen, så det var ingen tvil om at det var nødvendig med grep for både sortiment, presentasjon og identitet. Målet vårt ble å skape en butikk som kunne fremstå tydeligere, få folk inn i butikken og – ikke minst – få flere slag på kassa.