Facebook vs hjemmeside, trenger min bedrift begge deler?
Alle forventer at seriøse bedrifter har egne nettsider og er på sosiale medier, som Facebook. Faktisk søker 9 av 10 forbrukere først på nettet, f.eks på Google, når de skal handle varer eller tjenester. Få søker i sosiale medier for å finne f.eks en lokal håndverker. Dette er grunnen til at bedrifter må ha en nettside for å være synlige for potensielle, nye kunder.
Facebook-følgerne dine ser ikke mange av innleggene dine
Facebook lanserte i 2007 en mulighet for bedrifter å opprette egne sider. Da kan også bedrifter publisere et ubegrenset antall oppdateringer. Statistisk sett er det få som ser innleggene som blir publisert. I en undersøkelse gjort av Ogilvy er det mellom 2-6 % som ser innleggene.
Nyheter varer lenger på hjemmesiden
Publiseres det nyheter på Facebook er det «ferskvare». Nyhetene «drukner» i mengden av flere tusen oppdateringer. De nyhetene som er eldre er vanskelig å finn tilbake til. Publiserer du nyheten på hjemmesiden din, har du kontroll over informasjonen. Er nyheten viktig, kan den ligge synlig for alle som besøker nettsidene.
Google bryr seg lite om Facebook
Hvis du søker du på Google, vil du raskt oppdage at det er få resultater fra sosiale medier. Dette kan du teste selv. Du vil bli overrasket av resultatet.
Publiserer du relevante saker på bedriftens hjemmeside, som inneholder de søkeordene målgruppen bruker når de søker f.eks på Google eller Bing, vil resultatet være at du rangerer høyere. Dermed er sjansen for at kundene dine finner artikkelen mye større.
Full kontroll
Med egen hjemmeside bestemmer du selv hvordan utseende og budskapet skal tilpasses bedriftens kunder. Facebook har begrensede muligheter for hvordan du skal presentere din bedrift på best mulig måte.
Trenger min bedrift Facebook?
Svaret er: Helt klart!
Det er svært mange potensielle kunder som er innom Facebook daglig. Målet er å få noen av disse til å komme til bedriftens hjemmeside. Kombinasjonen av en hjemmeside som et midtpunkt, med sosiale medier (se illustrasjonen), vil garantert være en suksess. For å få ekstra oppmerksomhet kan det lønne seg å annonsere på Facebook eller Google. Ved å være smart og taktisk kan du oppnå gode resultater med et lite budsjett.
Ny eller bedre hjemmeside med WordPress
PS Press Reklame bruker WordPress som platform for å bygge nettsider. Dette er verdens mest brukte publiseringsverktøy. WordPress blir brukt av 75 millioner nettsider over hele verden. Det er ingen andre plattformer som er i nærheten av å være så populær og så enkel å bruke.
Ta kontakt med PS Press Reklame om det er noe du lurer på angående nettsider, innhold på nettsider og fotografering.
Kontaktperson; Jørn Mortensen, mortensen@pspress.no